Wouter VanLeusenEerst een eenvoudige rekensom: vijftien jaar staat gelijk aan 5.475 dagen. En tien dagen zijn daarvan slechts 0,18%.

Dit gaat over het rendement uit aandelen over de periode van 1996 tot 2010, vijftien jaar dus. Het rendement van de S&P 500 in die jaren werd door tien topdagen bepaald, 0,18% van het totaal aantal dagen. De andere 5.465 dagen vormden het decor.

Dit onderzoek werd gedaan door Vanguard, een van de allergrootste fondshuizen ter wereld. Het gemiddeld rendement bedroeg in die periode 6,7% per jaar. Dit is inclusief de twee grote crises in 2002 (-31%) en 2008 (-37%).

Negatief rendement

Zonder deze tien topdagen zou het rendement zijn uitgekomen op een povere 1,9%. Een verschil van 4,8%. Nog sterker: als u de 60 beste dagen niet zou meetellen, dan was het rendement zelfs negatief.

Hoe ziet dat eruit in een beleggingsportefeuille? Meneer A heeft 100.000 euro. Na 15 jaar en een rendement van 6,7% is dit aangegroeid tot 264.000 euro. Door belegd te zijn én te blijven is zijn vermogen ruim 131.000 euro hoger, dan wanneer hij de tien beste’dagen had gemist.

Met deze 131.000 euro kan hij bijvoorbeeld na vijftien jaar zijn hypotheek extra aflossen, een paar jaar eerder stoppen met werken of kan hij zijn inkomen na zijn pensioen aanvullen.

Een beleggingsillusie

Hoe zorgt u ervoor dat u die tien topdagen in aandelen belegd bent? De kans dat u die voorspelt is net zo klein als het winnen van de hoofdprijs in een loterij. Zelfs een heel ver vooruitziende blik, geeft geen enkele garantie op meer winst.

Jolmer en Schukken schrijven in De Beleggingsillusie dat onderzoek heeft uitgewezen dat een markttimer die 100% van de neergaande en 50% van de opgaande markten goed voorspelde, nog steeds geen hoger rendement gehaald zou hebben dan het gemiddelde van de beurs.

In Nederland zijn ongeveer 6.000 beleggingsadviseurs actief, meest in loondienst. Dat terwijl we maar een klein landje zijn vergeleken met Londen en de Verenigde Staten. Wereldwijd zijn honderdduizenden mensen werkzaam in de beleggingsindustrie.

Glazen bol
Wat is hun toegevoegde waarde? Hebben al deze mensen een glazen bol die hen vertelt wat de tien beste beleggingsdagen zijn? Als ze er een hebben is die van matglas. En je kunt je ook afvragen in hoeverre ze onafhankelijk zijn en welke rol jaarlijkse verkooptargets spelen.
Want, als je de toekomst kunt voorspellen, heb je toch geen klanten nodig en kun je slapend rijk worden. Laat staan dat je voor een baas gaat werken. De praktijk wijst uit dat niemand de beurzen kan voorspellen.

Vanguard’s oprichter John Bogle zei onlangs in een interview: “There is a lot of opportunism here: advisors or whoever saying you should get out of health care and into technology or into financials. That’s a way to manage money that doesn’t work. Who knows what will do best? I don’t even know anybody who knows anybody who does.”

Burton Malkiel, een Princeton-professor schreef in zijn klassieker A Random Walk Down Wall Street, “We all wish that we had a little genie who could reliably tell us to ‘buy low and sell high.”

Ad hoc werkt niet
Wel laten we ons graag verleiden. Optimisme en hebberigheid komen naar boven als de beurzen stijgen. We willen dan meedoen en krijgen het gevoel dat we slim zijn. Als de beurzen dalen is er de angst, zoals bij berichten over China, en paniek.

Er zijn beleggers die dan snel tot verkoop overgaan. Impulsieve, ad hoc beslissingen blijken niet te werken en helpen niet bij het vangen van de tien topdagen. Zowel bij periodiek inleggen als inleggen  over een langere periode is het eventueel nadelige effect van het verkeerde instapmoment te verwaarlozen.

Dat geldt overigens ook voor een ogenschijnlijk goed tijdstip. Dit blijkt uit onderzoek door Dick Davis Digest, een Amerikaans onderzoeksbureau. Het verschil op lange termijn tussen een belegger die ruim 30 jaar elk jaar op het beste moment instapt en een andere belegger die in diezelfde periode steeds op het slechtste moment instapt, bedraagt aan het einde van de beleggingsperiode slechts 0,2%.

Dit adviseer ik
Dit is wat ik mijn cliënten adviseer, waarmee ze risico’s kunnen beperken en mogelijk af en toe een topdag kunnen meemaken:

  1. Zorg voor spreiding.
  2. Houd kosten zo laag mogelijk.
  3. Zorg voor een beleggingsstrategie.
  4. Houd vast aan die strategie.
  5. Blijf rustig.
  6. Laat de markt zijn werk doen.

Blijf weg van ad hoc aan- en verkopen.

Dit artikel is gepubliceerd op IEX profs op 11 september 2015

By |2018-09-25T13:27:56+00:00september 11th, 2015|0 Comments

Leave A Comment